Als LEZ (lage-emissiezone) is Brussel niet langer toegankelijk voor de meest verontreinigende voertuigen.
De oplaadtijd van een elektrische wagen kan variëren van 10 uur tot een half uur, afhankelijk van de gebruikte laadpaal en de capaciteit van de batterij. Misschien volstaan in de toekomst zelfs enkele minuten!
Het verbruik van een elektrische wagen varieert naargelang het model en de constructeur. De meeste elektrische voertuigen kunnen met 15 kWh tot 100 km afleggen.
Laadmodi bepalen hoe het elektrische voertuig en de laadstructuur onderling communiceren. Er bestaan verschillende laadmodi naargelang van het laadvermogen.
Een ton CO2 stemt overeen met een retourtje Parijs-New-York met het vliegtuig. Qua volume moet je je een ton CO2 dan weer voorstellen als een kubus met een zijde van 8,20 meter. Da’s een gebouw van 3 hoog.
CNG-voertuigen stoten minder fijnstof en CO2 uit dan wagens die rijden op benzine of diesel. CNG is trouwens ook goedkoper.
Alles wat u moet weten over Charge Point Operators (CPO's) en Mobility Service Providers (MSP's): twee belangrijke spelers in elektrische laadnetwerken.
Thuis een laadpaal installeren voor uw elektrische wagen heeft heel wat voordelen. Toch moet u ook rekening houden met een aantal technische vereisten.
Groen gas wordt verkregen door de omzetting van organisch materiaal door bacteriën. In tegenstelling tot aardgas is het geen fossiele brandstof, maar een vorm van hernieuwbare energie.
Met een handvol gegevens kunt u makkelijk berekenen hoeveel het kost om de accu van uw elektrische fiets op te laden. Een woordje uitleg.
Geen CO2-uitstoot bij elektrische wagens? Klopt inderdaad ... Maar toch zijn ze niet zo onschuldig als ze lijken. Een woordje uitleg.
Er bestaan drie grote families van elektrische auto’s: 100% elektrische auto’s, klassieke hybrides en oplaadbare hybrides.
Om uw elektrisch voertuig zo snel mogelijk te kunnen opladen, zijn het type laadpaal en de laad-paalaansluiting essentieel. Maar er zijn nog andere doorslaggevende factoren om thuis het volledi-ge laadvermogen te kunnen bereiken.
Een elektrische laadpaal verbruikt veel energie. Met Dynamic Load Balancing kunt u laadpalen laten installeren zonder dat u het vermogen van uw aansluiting hoeft te versterken.
Waterstof als autobrandstof biedt vele voordelen. Toch zijn er ook nog technische uitdagingen: rendement, autonomie en veiligheid. Bovendien zijn er vooralsnog weinig waterstoftankstations.
Om de batterij van je elektrische voertuig aan te sturen en optimaal te laden kies je voor smart charging. Het maakt de laadbeurt niet alleen goedkoper, maar het helpt ook om het evenwicht van het elektriciteitsnet in stand te houden.
Om laadpalen in een appartementsgebouw te installeren, is een collectieve oplossing nodig. Maar hoe moeten de verbruikskosten worden verdeeld als alle gebruikers dezelfde meter gebruiken?
Waterstof is een van de zogenaamde ‘alternatieve’ gassen. Het is koolstofarm of van volledig hernieuwbare oorsprong, en als gas bovendien ook gemakkelijk op te slaan!
Het Energids.be team beantwoordde al tientallen vragen over energie. Staat uw vraag er niet bij? Stel ze dan hier. We doen ons best om u binnen twee werkdagen een antwoord te geven.