Alles over energie in Brussel. Een initiatief van Sibelga
nl menu
Logo energids

Is de aardgasauto of CNG-wagen een volwaardig alternatief?

Laatst bijgewerkt op 29 maart 2021

CNG-voertuigen stoten minder fijnstof en CO2 uit dan wagens die rijden op benzine of diesel. CNG is trouwens ook goedkoper.
Wil je het nog duurzamer aanpakken? Opteer dan zeker voor de elektrische auto!

Vandaag rijden er wereldwijd meer dan 20 miljoen voertuigen rond op aardgas. België telt zo'n 22 500 auto’s op CNG, en verschillende constructeurs. Intussen zijn er ook steeds meer tankstations uitgerust met een CNG-pomp. Zo telde ons land er begin 2021 al 147.

Wat is CNG?

Met dit gas (CNG – compressed natural gas) verwarmen we ook onze huizen. Aardgas is vrijwel overal ter wereld voorradig en is minder vervuilend dan benzine of diesel. 

Niet te verwarren met LPG

  • CNG is niets anders dan het bekende aardgas waarmee we ook onze woning verwarmen. Dit gas wordt onder druk gebracht (tussen 200 en 300 bar) en bestaat voornamelijk uit methaan.
  • LPG (liquefied petroleum gas) is een mengsel van propaan en butaan dat wordt gecomprimeerd onder een druk van 5 tot 7 bar.

In vergelijking met LPG biedt CNG een aantal voordelen:

  • het kan bij omgevingstemperatuur in gasvorm worden opgeslagen.
  • het is lichter dan lucht, en bijgevolg mogen aardgasvoertuigen ook in ondergrondse garages worden geparkeerd.

Hoeveel kost het?

Nieuwe wagen: € 500 à € 8000 meer dan benzine of diesel

Tegenwoordig bieden al meerdere merken CNG-wagens aan met een steeds breder gamma aan modellen. CNG wordt opgeslagen in gasflessen die in de chassis van de auto worden geïntegreerd.

Bij aankoop is een CNG-voertuig gemiddeld € 500 à € 8000 duurder dan hetzelfde model in benzine- of dieseluitvoering.

Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is.

Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.

Bekijk de lijst met alle merken en type wagens die op CNG rijden.

Premies en fiscale voordelen

  • De overheid biedt gunstige voorwaarden voor CNG-wagens op het vlak van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling (BIV). Meer info over de fiscale voordelen.
  • Het Vlaamse gewest geeft CNG-wagens met minder dan 11 fiscale pk (motor met minder dan 2,1 l cilinderinhoud) een vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en van de jaarlijkse verkeersbelasting. In Wallonië zijn CNG-voertuigen vrijgesteld van malus indien hun CO2-uitstoot minder dan 146 g/km bedraagt.

  • De Waalse distributienetbeheerders Ores en Resa verlenen een premie voor elke particulier wonend in Wallonië bij aankoop van een CNG-wagen.

Ombouw naar CNG: € 4000 tot zo'n € 10 000 meer 

Ombouw van een traditioneel benzinevoertuig is mogelijk, maar gaat -afhankelijk van het model- al dan niet gepaard met verlies van kofferruimte.

Deze vrij eenvoudige ingreep komt al gauw neer op zo’n € 4000 à € 6000 (geen rekening houdend met fiscale en andere voordelen). Een dieselwagen ombouwen is wel mogelijk, maar moeilijk en heel duur: meer dan € 10 000.

Bekijk de lijst met erkende CNG-installateurs

Tankstations

Het aantal CNG-tankstations is de laatste jaren sterk gegroeid. Inmiddels zijn het er al zo'n 147. Door het groeiend succes van de CNG-wagen zullen er wellicht nog heel wat nieuwe pompstations volgen.

In het Brussels gewest zijn er twee stations: Anderlecht en Oudergem, alsook een aantal in de Vlaamse rand. In Heverlee langs de E40 is er bovendien ook een snelwegstation.

Bekijk hier alle bestaande en geplande CNG-pompstations.

Ons land telt ook 2 L-CNG stations, die zowel LNG (Liquefied Natural Gas of vloeibaar aardgas) als CNG verdelen. De actieradius van LNG is ongeveer 3,5 keer zo groot als van CNG bij een vergelijkbare tankinhoud. Dat maakt het dus zeer interessant voor vrachtwagens en langeafstandsverkeer.

Installatie van een vulstation voor thuis

Het is mogelijk om een 'slow fill' CNG- vulstation thuis te laten installeren. Met zo'n installatie, die gewoon gekoppeld wordt op het gasnet thuis, kan je de wagen voltanken. Al neemt dit wel een aantal uren in beslag. Net als bij de elektrische wagen, gebeurt dit dus best 's nachts.

Voordelen van CNG 

  • 77% minder fijn stof dan een dieselwagen1
  • 11% minder CO2-uitstoot1 (als je tenminste geen rekening houdt met de ontginningsmethode, zie verder hieronder)
  • 90% minder stikstofoxiden1
  • tot 35% goedkoper dan diesel2
  • ongeveer 75% goedkoper dan benzine2
  • tanken gaat even snel als bij klassieke brandstoffen; veel sneller dus dan het opladen van een elektrische auto
  • CNG veroorzaakt minder motorslijtage, omdat er minder verbrandingsresidu’s zijn
  • een CNG-voertuig kan ook rijden op biogas, dat wordt verkregen door de ontbinding van organisch afval. Dit zorgt dus voor een extra ecologisch voordeel.
  • Aardgas is mogelijk voor alle verkeerssegmenten: personenwagens, bestelwagens, bussen, trucks, scheepvaart
  • Stadsbussen en taxi’s op CNG bieden een antwoord op de low emission zones in grote steden
  • Aardgas wordt vervoerd via het ondergronds transport- en distributienet, wat het aantal vrachtwagens op de wegen sterk kan doen dalen.

(1) Studie gecontroleerd door Mobi en Marc Pecqueur (Thomas More) en gevalideerd door UGent.
(2) Studie met betrekking tot de rentabiliteit van CNG voor auto's.

Bereken uw jaarlijkse besparing

Nadelen van CNG  

  • Aardgas is dan wel een zuivere brandstof, maar als je ook rekening houdt met de ontginningsmethode, dan scoort ze heel wat minder goed. Zo bestaat aardgas voor het grootste deel uit het broeikasgas methaan. Tijdens de ontginning lekt daarvan steeds een deel onzichtbaar weg. 
Om het probleem van methaanlekken te omzeilen, zouden CNG-auto's zo snel mogelijk moeten overschakelen op 100% biomethaan. Dat komt namelijk niet uit de aardbodem, maar uit groene vergistingsinstallaties. De mogelijkheden zijn er, maar voorlopig is er in ons land één tankstation dat volledig draait op biomethaan
  • Er is maar een beperkt aantal tankstations waar CNG wordt aangeboden. In de nabije toekomst komen er nog wel heel wat bij in België.
  • Aardgasauto's zijn verboden in de Eurotunnel en sommige ferrymaatschappijen leggen administratieve beperkingen op.
  • Een bezinewagen ombouwen kan, maar is behoorlijk duur (zo'n € 4000). Beter is om dus een 'echte' CNG-wagen te kopen. 

Lees meer over de berekening van de klimaatimpact van CNG-wagens op gas.be

Keuring en controle

Een CNG-wagen dient verplicht kenbaar gemaakt te worden aan de hand van een officiële CNG-sticker op de achterzijde van de wagen.

Aardgasvoertuigen moeten langs voor de normale keuring bij een GOCA keuringscentra (eerst na 4 jaar, en dan jaarlijks). Deze verloopt net hetzelfde als voor diesel- of benzinewagens. Tijdens de autokeuring zal wel een kleine CNG check (gasdichtheid) gebeuren.

Daarnaast is er nog een 4-jaarlijkse controle van de CNG-tank. Hiervoor zijn momenteel maar enkele bedrijven bevoegd (meer info bij uw installateur of garage).
Steeds meer installateurs/monteurs van automerken volgen evenwel de opleiding van Educam. Op termijn zullen dus de dealers van de merken zelf bevoegd zijn om deze controle uit te voeren.

Alle CNG-pompstations in België op kaart


CNG fuel stations Belgium weergeven op een grotere kaart

Graag een overzicht van alle geplande CNG-tankstations? Surf dan naar ngva.eu

Meer info over auto’s op aardgas

Mis onze nieuwe tips niet

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Meer over dit onderwerp in deze dossiers

Vond u dit artikel nuttig?
Hoe kan dit artikel beter volgens u?

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Tips om energie te besparen!

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.