Alles over energie in Brussel. Een initiatief van Sibelga
nl menu
Logo energids

Wat is smart charging of slim laden?

Laatst bijgewerkt op 25 januari 2021

Smart charging, letterlijk ‘slim opladen’ zorgt voor een optimaal laadproces van elektrische voertuigen. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • uw voertuig automatisch op te laden wanneer uw zonne-installatie elektriciteit produceert.
  • het beschikbare laadvermogen te verdelen over verschillende voertuigen die op een bedrijfsparking op een laadpunt zijn aangesloten.
De systemen voor smart charging doen stilaan hun intrede op de markt. Zij openen nieuwe perspectieven voor gebruikers van elektrische voertuigen, maar ook voor ondernemingen, het elektriciteitsnet en de energietransitie in het algemeen. 

Wat is het belang van slim laden? 

Voor verbruikers: de kosten van de oplaadbeurten optimaliseren

Wekt u zelf een deel van uw elektriciteit op, bvb. met zonnepanelen, dan stemmen de systemen voor smart charging de laadmomenten van uw voertuig af op de momenten waarop uw panelen stroom produceren

U kunt ook het beschikbare elektrisch laadvermogen spreiden over uw voertuig en uw huishoudtoestellen door prioriteiten te stellen of het opladen in te plannen wanneer het voordeligere nachttarief geldt.

Vehicle-to-home (V2H)

Naar het voorbeeld van vehicle-to-grid voor het net, spreken we overigens vandaag van vehicle-to-home (V2H). Zo zou een elektrisch voertuig de rol kunnen spelen van thuisbatterij, de overtollige energie die u zelf produceert kunnen opslaan en dienst doen als noodbatterij bij een elektriciteitsstoring bijvoorbeeld. Een woning verbruikt namelijk ongeveer 10 kWh/dag. De batterij van de meeste elektrische voertuigen kan 20 tot 80 kWh leveren.

Voor ondernemingen: de oplaadsessies van een vloot elektrische voertuigen beheren

Smart charging zorgt voor een dynamisch en billijk beheer van de oplaadsessies van elektrische voertuigen (het zogenaamde ‘load balancing’).

Voorbeeld: een onderneming met twee laadpalen van elk 16 ampère kan tot 25 ampère ter beschikking stellen voor het opladen van de elektrische voertuigen van haar wagenpark.

  • Staat er één voertuig te laden, dan krijgt dat ene voertuig 16 ampère.
  • Komt er een tweede bij, dan krijgen die elk 12,5 ampère
Vehicle-to-grid opent nieuwe perspectieven voor bedrijven

Bedrijven met een groot voertuigenpark zouden het netwerk flexibiliteitsdiensten kunnen aanbieden. Met andere woorden, zij zouden de elektriciteit opgeslagen in de batterijen van hun vloot, kunnen verkopen. Extra inkomsten dus. Eerste proefprojecten gaan al die richting uit.

Op niveau van het net: beter beheer van verbruikspieken

Dat er de komende jaren steeds meer elektrische voertuigen op onze wegen zullen rondrijden; hoeft geen betoog. De evolutie van de manier waarop we ons verplaatsen, is evenwel niet zonder gevolgen voor ons elektriciteitsnet.

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn het niet onze stijgende elektriciteitsbehoeften die problematisch kunnen zijn (volgens de CREG komen één miljoen elektrische voertuigen overeen met een groei van amper 4 % van het verbruik). Het zijn eerder de verbruikspieken die ontstaan wanneer we deze voertuigen opladen, die voor problemen kunnen zorgen.

Inderdaad, wanneer alle eigenaars van een elektrisch voertuig beslissen om hun voertuig op te laden in de vroege avond wanneer ze van hun werk terugkeren, dan heeft dat gevolgen:

  • voor het evenwicht van het net indien vraag en aanbod niet op elkaar zijn afgestemd.
  • voor de netinstallaties (laagspanningskabels, transformatoren, enz.) die overbelast kunnen worden aangezien het net niet is voorzien op een overvloed aan elektrische voertuigen.
Smart charging noodzakelijk voor vehicle-to-grid

Dankzij slim laden zullen we elektrische voertuigen kunnen gebruiken voor de opslag van elektriciteit wanneer er overschotten zijn of om stroom te benutten (tegen betaling) bij schaarste op het net.

Waarom ontwikkelt smart charging zich vandaag?

Smart charging is ontwikkeld als gevolg van twee vaststellingen:

  1. Studies tonen vandaag aan dat we met elektrische voertuigen over het algemeen weinig kilometers rijden (gemiddeld 15 000 km/jaar) en dat ze 90 % van de tijd niet worden gebruikt.
  2. De autonomie van elektrische voertuigen neemt toe. Standaard bedraagt die actieradius vandaag meer dan 300 kilometer. 

Die gunstige context spoort de industrie ertoe aan om zich meer te interesseren voor smart charging en de opportuniteiten die het biedt, zoals vehicle-to-grid. Zo staan meerdere proefprojecten op de rails: 

  • In het kader van het Europese project SSV4-City, stelt de stad Kortrijk alle elementen ter beschikking van studenten van de KULeuven en de University of Northumbria om Vehicle to Building (V2B) te kujnnen testen. Het principe? Zoveel mogelijk de opgewekte zonne-energie van een gebouw gebruiken door het slim laden van elektrische voertuigen .
     
  • Transportnetbeheerder Elia voert een pilootproject uit met verschillende partners om het gebruik van bidirectionele laders (die voeren stroom van net naar voertuig en vice versa) om te zorgen voor meer flexibiliteit van het net.
     
  • in het buitenland is er ook het project City-Zen van Amsterdam of nog, Electric Nation in het Verenigd Koninkrijk.

Mis onze nieuwe tips niet

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Vond u dit artikel nuttig?
Hoe kan dit artikel beter volgens u?

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Tips om energie te besparen!

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.