Voor elektrische auto’s worden verschillende technologieën gebruikt: 100% elektrische auto’s, klassieke hybrides en oplaadbare hybrides. Momenteel zijn hybride auto’s het populairst, hoewel het aantal 100% elektrische auto's toeneemt. De oplaadbare hybride is een compromis dat heel wat automobilisten over de streep zou kunnen trekken.
Zie ook: 'Wat is het verbruik van een elektrische wagen?'
Zoals de naam aangeeft, rijdt een 100% elektrische auto uitsluitend op stroom. Het grote voordeel is dus dat er geen vervuilende uitstoot is.
Het opladen van de accu kost echter een aantal uren en het rijbereik is beperkt. Naargelang het model, halen ze na een laadbeurt veelal niet meer dan 100 tot 150 kilometer. De meeste volelektrische auto's lenen zich dus voor verplaatsingen in de stad of voor korte afstanden, maar zijn momenteel niet voor iedereen de geknipte oplossing.
De hybride bestaat al meer dan twintig jaar. Dit soort auto is uitgerust met twee motoren, namelijk een elektromotor en een verbrandingsmotor (op benzine of diesel), die naargelang van de behoefte worden aangesproken. Afhankelijk van de hybridisatiegraad van deze beide motoren zijn er:
In een ‘full’ hybride (het meest courante model) wordt de elektromotor gebruikt bij de start en bij lage snelheden. De auto kan op die manier één à twee kilometer in elektrische modus rijden. Daarna neemt de benzinemotor het over. De elektromotor laadt alleen op wanneer de auto rijdt, met name door remenergie terug te winnen.
Nadelen?
De oplaadbare hybride werkt als een klassieke hybride, met dat verschil dat hij rechtstreeks en snel (in twee uur) kan worden opgeladen in een gewoon stopcontact. De actieradius in de elektrische modus wordt dus groter, waardoor 20 à 60 kilometer kan worden afgelegd. Voldoende voor een uitstootvrije rit in de stad!
Ten opzichte van de klassieke hybride biedt de oplaadbare hybride vooral meer comfort. Qua emissies scoort hij iets beter, zolang de chauffeur het voertuig perfect beheerst en de elektromotor maximaal benut.
Inmiddels bestaan er ook elektrische auto’s met een autonomievergroter of ‘range extender’ opgedoken. Onder de motorkap zit dan ook een kleine benzinemotor, niet om de auto rechtstreeks aan te drijven maar om de accu op te laden.
(Zie ook: 'Is de aardgasauto of CNG-wagen een volwaardig alternatief?')
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.