Alles over energie in Brussel. Een initiatief van Sibelga
nl menu
Logo energids

Welke soorten elektrische auto’s bestaan er?

Er bestaan drie grote families van elektrische auto’s:

  • 100% elektrische auto’s: rijden uitsluitend op stroom;
  • klassieke hybrides: combineren een elektromotor en een klassieke verbrandingsmotor (op benzine of diesel);
  • oplaadbare hybrides: hun accu’s kunnen worden opgeladen door ze op een gewoon stopcontact aan te sluiten.

Voor elektrische auto’s worden verschillende technologieën gebruikt. Momenteel zijn hybride auto’s het populairst, hoewel het aantal 100% elektrische auto's toeneemt. De oplaadbare hybride is een vrij recent compromis dat heel wat automobilisten over de streep zou kunnen trekken.

Zie ook: 'Wat is het verbruik van een elektrische wagen?'

100% elektrisch

Zoals zijn naam al zegt, rijdt een 100% elektrische auto uitsluitend op stroom. Het grote voordeel is dat er geen uitstoot is.

Het opladen van de accu kost echter een aantal uren en zijn actieradius is beperkt. De meeste modellen halen na een laadbeurt niet meer dan 100 tot 150 kilometer.

De elektrische auto leent zich dus voor verplaatsingen in de stad of voor korte afstanden, maar is momenteel niet voor iedereen een uitkomst.

Klassieke hybride

De hybride bestaat al bijna twintig jaar. Zo’n auto is uitgerust met twee motoren, namelijk een elektromotor en een verbrandingsmotor (op benzine of diesel), die naargelang van de behoefte worden aangesproken. Afhankelijk van de hybridisatiegraad van die twee motoren wordt gesproken van:

  • micro-hybrides
  • half (‘mild’) hybrides
  • volledig (‘full’) hybrides

In een ‘full’ hybride (het meest courante model) wordt de elektromotor gebruikt bij de start en bij lage snelheden. De auto kan op die manier één à twee kilometer in de elektrische modus rijden. Daarna neemt de benzinemotor het over. De elektromotor laadt alleen op wanneer de auto rijdt, met name door remenergie terug te winnen.

Nadelen? Een dubbele motor betekent dubbel gewicht en dubbele energiekosten bij de fabricage! In de praktijk komt het potentieel van deze hybride alleen in de stad tot zijn recht, want daarbuiten wordt hij weer een gewone benzine- of dieselauto. Naargelang van het gebruik daalt de uitstoot met tien tot vijftig percent.

Oplaadbare hybride of ‘plug-in’

De oplaadbare hybride is sinds 2012 ook bij ons leverbaar. Deze auto werkt als een klassieke hybride, met dat verschil dat hij rechtstreeks en snel (in twee uur) kan worden opgeladen in een gewoon stopcontact. De actieradius in de elektrische modus wordt dus groter, waardoor twintig tot zestig kilometer kan worden afgelegd. Voldoende voor een uitstootvrije rit in de stad!

Ten opzichte van de klassieke hybride biedt de oplaadbare hybride vooral meer comfort. Wat emissies betreft, doet hij het iets beter, maar dan moet u het voertuig wel perfect beheersen en de elektromotor maximaal benutten.

Ander concept: de actieradiusvergroter

Inmiddels zijn ook elektrische auto’s met een autonomievergroter of ‘range extender’ opgedoken. Onder de motorkap zit dan ook een kleine benzinemotor, niet om de auto rechtstreeks aan te drijven maar om de accu op te laden.

 

(Zie ook: 'Is de aardgasauto of CNG-wagen een volwaardig alternatief?')

Mis onze nieuwe tips niet

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijk praktische energieweetjes.

Meer over dit onderwerp in deze dossiers

Vond u dit artikel nuttig?
Hoe kan dit artikel beter volgens u?
Tips om energie te besparen!