Net zoals bij een benzine- of dieselauto hangt het verbruik van een elektrische wagen af van het model en de constructeur. Het verschil is wel dat we het dan niet meer hebben over ‘liter per honderd kilometer’ (l/100km) maar over ‘kilowattuur per honderd kilometer’ (kWh/100km).
Het is niet makkelijk om het precieze verbruik van een elektrische wagen te berekenen, omdat heel wat factoren een rol spelen. Maar we kunnen stellen dat de stroomkosten om 100 kilometer af te leggen ruim onder 4 € blijven (bij sommige auto’s zelfs onder 3 €).
De meeste elektrische wagens kunnen met 15 kWh tot 100 kilometer afleggen. Ze zijn zo energiezuinig omdat het energieverlies laag ligt. Terwijl benzine- of dieselmotoren maximaal 35 % van hun energie in drijfkracht omzetten, haalt een elektromotor wel 90 %.
Toch is het moeilijk om na te gaan hoeveel het kost om je auto ‘vol te gooien’, dat wil zeggen om de batterij volledig op te laden:
De stroomkosten om 100 km af te leggen worden echter geschat op ruimschoots minder dan € 4 (voor sommige voertuigen zelfs minder dan € 3). Minder dus dan wat dezelfde afstand kost met een voertuig met verbrandingsmotor.
Een bestuurder legt 15 000 km/jaar af:
Benzinewagen | Elekrische wagen | |
---|---|---|
gemiddeld verbruik: | 5 liter/100 km | 15 kWh / 100 km |
gemiddelde prijs: | € 1,50 per liter | € 0,25 per kWh |
Totale kost | 1 125 euro | 560 euro |
Opgelet: hoewel elektriciteit na deze snelle berekening als winnaar uit de bus komt, mag u niet vergeten dat elektrische voertuigen toch nog steeds iets duurder zijn bij aankoop.
Voorts is de levensduur van de accu bij elektrische voertuigen doorgaans korter. Een factor om dus rekening mee te houden bovenop de energiekost.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.