Een elektrische laadpaal verbruikt veel energie. Huishoudelijke elektriciteitsinstallaties zijn over het algemeen niet gemaakt om zo’n vermogen te leveren. Met Dynamic Load Balancing kunt u laadpalen laten installeren zonder dat u het vermogen van uw aansluiting hoeft te versterken.
Naargelang van de gevallen kan een huishoudelijke laadpaal tot 11 kW (11 000 watts) vermogen leveren aan een elektrisch voertuig. Ter vergelijking: een wasmachine klasse ‘A’ heeft gemiddeld 1 kW tot 1,5 kW (1 000 watts tot 1 500 watts) vermogen nodig. De installatie van een laadpaal zorgt dus voor een aanzienlijke extra belasting van de stroomkring van uw woning.
Wanneer u meerdere energieverslindende elektrische toestellen gelijktijdig gebruikt, kunnen de stroomkringen overbelast raken. Gevolg? De vermogensschakelaar wordt uitgeschakeld en de stroom valt uit om de stroomkringen te beschermen.
Hoe kunt u dat voorkomen? Door eventueel de bestaande aansluiting te versterken of voor een nieuwe aansluiting te opteren. Voor appartementsgebouwen kan dat belangrijke kosten met zich brengen. Bovendien kunnen er daarvoor speciale vergunningen nodig zijn.
Besluit u om niets aan de aansluiting te veranderen? Dan kunt u oververhitting van de stroomkringen nog op een andere manier aanpakken nl. via Dynamic Load Balancing of EMS (Electric Management System). Door zo’n systeem te installeren wordt de belasting van het net evenwichtig gespreid.
Het gaat continu toezicht houden over de elektrische belasting van uw stroomkring. Het gaat ook het vermogen dat het elektrische voertuig verbruikt in realtime bijstellen. Dat gebeurt eveneens wanneer u verschillende laadpalen bezit of in appartementsgebouwen.
Zijn meerdere voertuigen gelijktijdig aangesloten bijvoorbeeld, dan kan Load Balancing ervoor zorgen dat één van de voertuigen trager oplaadt tot er bijkomend vermogen beschikbaar is. Op die manier is het dus mogelijk één of meerdere laadpalen te installeren zonder dat u het vermogen van de stroomkring hoeft op te drijven. |
Het beschikbare vermogen is ontoereikend om alle voertuigen gelijktijdig op te laden. Er bestaat een risico op overbelasting.
Het laadvermogen wordt op een dynamische manier afgestemd op het beschikbare vermogen. Het resultaat? Alle voertuigen kunnen gelijktijdig worden opgeladen aan een lager vermogen waarbij rekening wordt gehouden met hun behoeften.
We zetten de talrijke voordelen van Load Balancing op een rij:
Load Balancing voor het opladen van elektrische voertuigen staat dus voor efficiëntie en veiligheid.
Niet bij alle elektrische oplaadpunten is het echter mogelijk om de lading te balanceren. Let er dus bij het kiezen van je oplaadpunt op dat het geschikt is voor slim laden.
In Brussel is het gebruik van een Load Balancing-systeem soms ook verplicht. Dat is het geval wanneer het geïnstalleerde vermogen van de laadpalen het vermogen dat de distributienetbeheerder ter beschikking stelt voor het elektrisch laden, overschrijdt.
Het is dus zeker een belangrijk criterium waarmee u rekening moet houden wanneer u een laadpaal kiest.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.