Thuis een laadpaal installeren voor uw elektrische wagen heeft voordelen zowel op ecologisch, technisch als economisch vlak. Toch moet u ook rekening houden met een aantal technische vereisten zoals het aansluitingsvermogen van uw woning.
Om u te helpen de juiste vragen te stellen, zorgde Sibelga voor een handige checklist waarin alle nodige elementen zijn opgenomen. Maar voor u beslist om echt de stap te zetten, volgen hierna de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden.
Constructeurs van elektrische wagens hebben doorgaans kabels ter beschikking met een adapter waarmee u uw wagen 's nachts kunt opladen via een gewoon stopcontact.
Hebt u thuis zonnepanelen? Dan kunt u deze elektriciteit ook gebruiken om uw wagen overdag op te laden. U hoeft dus niet noodzakelijk te investeren in een laadpaal voor thuis.
U kunt uw elektrische wagen eveneens opladen in een benzinestation of misschien aan een laadpaal in uw bedrijf. Daar kan u uw wagen meestal sneller opladen.
Als uw elektriciteitsinstallatie het toelaat, biedt de investering in een laadpaal tal van voordelen:
Om een halfsnelle of snelle laadpaal te kunnen installeren, is er een driefasige aansluiting nodig van 400 V met nulleider. |
In Brussel zijn de meeste aansluitingen echter eenfasig 230 V zonder nulleider. Dit kan opgelost worden door eerst uw aansluiting aan te passen naar een driefasige 230V en vervolgens een autotransformator te installeren die deze 230V omzet naar 400 V.
Meer info op de website van Sibelga
Sommige energieleveranciers bieden de installatie van een laadpaal bij u thuis aan. De kostprijs schommelt tussen € 300 en € 1000 naargelang de kenmerken van de aansluiting. Uw elektricien kan overigens ook zorgen voor de laadpaal en de installatie.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.