Alles over energie in Brussel. Een initiatief van Sibelga
nl menu
Logo energids

Wat is vehicle-to-grid of V2G?

Laatst bijgewerkt op 28 augustus 2024

Wat als je een elektrische wagen niet enkel kon gebruiken als vervoermiddel, maar ook om elektriciteit op te slaan? Dat is zowat het idee achter vehicle-to-grid, afgekort ook wel V2G genoemd.

In het Engels betekent vehicle-to-grid: ‘van het voertuig naar het net’. Een technisch concept dat de batterijen van geparkeerde elektrische voertuigen flexibel aanwendt in beide richtingen om:

  1. overtollig geproduceerde elektriciteit op te vangen en op te slaan op het net
  2. een stroomreserve aan te leggen die in geval van nood het grote netwerk of een thuisnetwerk van energie voorziet.

Wat zijn de voordelen van een vehicle-to-grid (V2G)?

U kunt er uw energiefacturen en CO2-uitstoot mee verlagen. Zowel de eigenaars van elektrische voertuigen als het elektriciteitsnet in zijn geheel varen er wel bij.

  • Minder elektriciteitskosten: U kunt de batterij van uw voertuig gebruiken om energie op te slaan thuis (vehicle-to-home of V2H).
  • Bijkomende inkomsten: U krijgt een vergoeding voor de terbeschikkingstelling van de batterijen op het net en kunt de opgeslagen stroom aan het net verkopen (flexibiliteit).
  • Kleinere koolstofvoetafdruk: U draagt uw steentje bij aan de integratie van hernieuwbare energiebronnen en neemt actief deel aan de energietransitie.
  • Stabiel elektriciteitsnet: Helpt om het stroomaanbod en de stroomvraag in evenwicht te houden en de verbruikspieken af te vlakken.
  • Valoriseren van de investering: U gebruikt de accu voor meer dan alleen mobiliteitsdoeleinden en schrijft de aankoopprijs van uw voertuig sneller af.

Welk potentieel in België?

In 2040 zullen er alleen al in België 900 000 tot 2,5 miljoen elektrische voertuigen rondrijden. Dit blijkt uit een studie van Elia, de beheerder van het transmissienet voor elektriciteit

Het is echter algemeen geweten dat voertuigen – of het nu gaat om elektrische of gewone - veel langer geparkeerd staan dan ze rijden. Zo zouden er dus honderdduizenden elektrische voertuigen zijn die gedurende een uur of een nacht geparkeerd staan.

Samen vormen deze e-cars, aangesloten op een laadpaal en met volle batterij, dus een enorme elektriciteitsreserve. Het potentieel van de zogenaamde ‘opslag op wielen’ is dan ook niet uit de lucht gegrepen.

Niet zonder slimme technologieën

Een vehicle-to-grid kan pas correct functioneren, als het rekening houdt met:

  • de noden van de autobestuurder: ‘s ochtends moet die kunnen rekenen op voldoende autonomie van de batterij om bijvoorbeeld naar het werk te gaan
  • momenten waarop te veel hernieuwbare elektriciteit wordt geproduceerd: in de zomer op de middag is er veel zonne-energie. Bij aanhoudende wind, vooral in de winter, en ‘s nachts is er veel windenergie
  • momenten waarop de vraag naar elektriciteit piekt: in België ‘s ochtends rond 8.30 u. en ‘s avonds van 18 tot ongeveer 19 u.
  • de elektriciteitsprijzen: in plaats van een gezin dure elektriciteit te laten verbruiken ‘s ochtends of ‘s avonds op momenten dat de vraag piekt, zou de batterij van de wagen ook de woning van goedkope energie kunnen voorzien.
Dit alles veronderstelt wel ‘smart charging’ of slim opladen, een concept dat een aanvulling is op V2G. Het is gebaseerd op het gebruik van slimme meters, een slim netwerk, maar ook van slimme laadpalen. Deze technologieën zouden namelijk een automatisering van het prioriteitenbeheer toelaten.

Een technologie in wording

In België bieden 3 fabrikanten al laadpalen voor V2G met gelijkstroom (DC). Op de site van Synergrid kunt u de lijst met de gehomologeerde systemen raadplegen.

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric waarvan de commercialisering in 2024 is voorzien, zal uitgerust zijn met een bidirectionele ‘embedded’ lader voor het injecteren van wisselstroom (AC). Die technologie zou de prijs van de bidirectionele laadpalen moeten drukken en zou er moeten voor zorgen dat V2G op grotere schaal toegankelijk wordt.

Vehicle-to-home of huishoudelijke batterij?

Een huishouden van vier personen verbruikt ongeveer 10 kWh stroom per dag.

De capaciteit van een huishoudelijke batterij schommelt over het algemeen tussen 5 en 10 kWh. Ter vergelijking, de capaciteit van de batterijen van elektrische wagens is duidelijk groter en bedraagt tussen de 65 en de 100 kWh.

Die capaciteit is voldoende om een huis gedurende meer dan een week te bevoorraden. Het gebruik van een klein deel van dat vermogen voor de huishoudelijke bevoorrading heeft dus geen significante impact op de autonomie van het voertuig.

De huishoudelijke batterij is evenwel een vaste installatie die permanent beschikbaar is. Een elektrisch voertuig is van nature mobiel. Het kan dus enkel ingezet worden voor de huishoudelijke bevoorrading als de wagen er is.

  Huishoudelijke batterij Vehicle-to-home
Beschikbare capaciteit Laag
(5 - 10 kWh)
Belangrijk
(65 - 100 kWh)
Beschikbaarheid Permanent Variabel
Opslagpotentieel in de winter met FP’n
(1 - 8 kWh / dag)
Laag
(autoconsommation majoritaire)
Laag
(autoconsommation majoritaire)
Opslagpotentieel in de winter met FP’n
(20 - 35 kWh / dag)
Matig
(batterij snel opgeladen)
Heel belangrijk
Investering Specifiek Indirect (wagen)

Tweede leven voor batterijen van elektrische voertuigen

Batterijen van elektrische voertuigen zullen worden toegevoegd aan het park van thuisbatterijen dat gelijklopend wordt ontwikkeld.

Een voertuigbatterij verliest namelijk geleidelijk haar vermogen. Na enkele jaren volstaat dit vermogen niet meer om de wagen genoeg autonomie te bieden. Wel presteert de batterij nog altijd voldoende om een gebouw van stroom te voorzien.

Het is dus niet ondenkbaar dat er een secundaire markt zal komen van ‘pensioengerechtigde’ voertuigbatterijen die dienst doen als thuisbatterijen.

Mis onze nieuwe tips niet

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Tips om energie te besparen!

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.