Laatst bijgewerkt op 28 augustus 2024
Wat als je een elektrische wagen niet enkel kon gebruiken als vervoermiddel, maar ook om elektriciteit op te slaan? Dat is zowat het idee achter vehicle-to-grid, afgekort ook wel V2G genoemd.
In het Engels betekent vehicle-to-grid: ‘van het voertuig naar het net’. Een technisch concept dat de batterijen van geparkeerde elektrische voertuigen flexibel aanwendt in beide richtingen om:
U kunt er uw energiefacturen en CO2-uitstoot mee verlagen. Zowel de eigenaars van elektrische voertuigen als het elektriciteitsnet in zijn geheel varen er wel bij.
In 2040 zullen er alleen al in België 900 000 tot 2,5 miljoen elektrische voertuigen rondrijden. Dit blijkt uit een studie van Elia, de beheerder van het transmissienet voor elektriciteit.
Het is echter algemeen geweten dat voertuigen – of het nu gaat om elektrische of gewone - veel langer geparkeerd staan dan ze rijden. Zo zouden er dus honderdduizenden elektrische voertuigen zijn die gedurende een uur of een nacht geparkeerd staan.
Samen vormen deze e-cars, aangesloten op een laadpaal en met volle batterij, dus een enorme elektriciteitsreserve. Het potentieel van de zogenaamde ‘opslag op wielen’ is dan ook niet uit de lucht gegrepen.
Een vehicle-to-grid kan pas correct functioneren, als het rekening houdt met:
In België bieden 3 fabrikanten al laadpalen voor V2G met gelijkstroom (DC). Op de site van Synergrid kunt u de lijst met de gehomologeerde systemen raadplegen.
De nieuwe Renault 5 E-Tech electric waarvan de commercialisering in 2024 is voorzien, zal uitgerust zijn met een bidirectionele ‘embedded’ lader voor het injecteren van wisselstroom (AC). Die technologie zou de prijs van de bidirectionele laadpalen moeten drukken en zou er moeten voor zorgen dat V2G op grotere schaal toegankelijk wordt.
Een huishouden van vier personen verbruikt ongeveer 10 kWh stroom per dag.
De capaciteit van een huishoudelijke batterij schommelt over het algemeen tussen 5 en 10 kWh. Ter vergelijking, de capaciteit van de batterijen van elektrische wagens is duidelijk groter en bedraagt tussen de 65 en de 100 kWh.
Die capaciteit is voldoende om een huis gedurende meer dan een week te bevoorraden. Het gebruik van een klein deel van dat vermogen voor de huishoudelijke bevoorrading heeft dus geen significante impact op de autonomie van het voertuig.
De huishoudelijke batterij is evenwel een vaste installatie die permanent beschikbaar is. Een elektrisch voertuig is van nature mobiel. Het kan dus enkel ingezet worden voor de huishoudelijke bevoorrading als de wagen er is.
Huishoudelijke batterij | Vehicle-to-home | |
Beschikbare capaciteit |
Laag (5 - 10 kWh) |
Belangrijk (65 - 100 kWh) |
Beschikbaarheid | Permanent | Variabel |
Opslagpotentieel in de winter met FP’n (1 - 8 kWh / dag) |
Laag (autoconsommation majoritaire) |
Laag (autoconsommation majoritaire) |
Opslagpotentieel in de winter met FP’n (20 - 35 kWh / dag) |
Matig (batterij snel opgeladen) |
Heel belangrijk |
Investering | Specifiek | Indirect (wagen) |
Batterijen van elektrische voertuigen zullen worden toegevoegd aan het park van thuisbatterijen dat gelijklopend wordt ontwikkeld.
Een voertuigbatterij verliest namelijk geleidelijk haar vermogen. Na enkele jaren volstaat dit vermogen niet meer om de wagen genoeg autonomie te bieden. Wel presteert de batterij nog altijd voldoende om een gebouw van stroom te voorzien.
Het is dus niet ondenkbaar dat er een secundaire markt zal komen van ‘pensioengerechtigde’ voertuigbatterijen die dienst doen als thuisbatterijen.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.