Wat als je een elektrische wagen niet enkel kon gebruiken als vervoermiddel, maar ook om elektriciteit op te slaan? Dat is zowat het idee achter vehicle-to-grid, afgekort ook wel V2G genoemd.
In het Engels betekent vehicle-to-grid: ‘van het voertuig naar het net’. Een technisch concept dat de batterijen van geparkeerde elektrische voertuigen flexibel aanwendt in beide richtingen om:
Het elektriciteitsnet moet altijd in evenwicht blijven. Zo niet dreigt er een black-out. Door de komst van hernieuwbare energiebronnen met sterk schommelende productieniveaus, is het in stand houden van dit evenwicht steeds complexer geworden.
V2G is dus een van de vele oplossingen die het mogelijk maakt om maximaal te profiteren van de geproduceerde hernieuwbare elektriciteit en de schommelingen op het elektriciteitsnet beter te beheren.
In 2040 zullen er alleen al in België 900 000 tot 2,5 miljoen elektrische voertuigen rondrijden. Dit blijkt uit een studie van Elia, de beheerder van het transmissienet voor elektriciteit.
Het is echter algemeen geweten dat voertuigen – of het nu gaat om elektrische of gewone - veel langer geparkeerd staan dan ze rijden. Zo zouden er dus honderdduizenden elektrische voertuigen zijn die gedurende een uur of een nacht geparkeerd staan.
Samen vormen deze e-cars, aangesloten op een laadpaal en met volle batterij, dus een enorme elektriciteitsreserve. Het potentieel van de zogenaamde ‘opslag op wielen’ is dan ook niet uit de lucht gegrepen.
Wereldwijd zijn tal van projecten ter studie, waaronder ook enkele zeer dicht bij ons, namelijk in Amsterdam. Wel zal het nog enkele jaren duren voordat deze technologie op punt staat en ook effectief gebruikt kan worden.
Een vehicle-to-grid kan pas correct functioneren, als het rekening houdt met:
Batterijen van elektrische voertuigen zullen worden toegevoegd aan het park van thuisbatterijen dat gelijklopend wordt ontwikkeld.
Een voertuigbatterij verliest namelijk geleidelijk haar vermogen. Na enkele jaren volstaat dit vermogen niet meer om de wagen genoeg autonomie te bieden. Wel presteert de batterij nog altijd voldoende om een gebouw van stroom te voorzien.
Het is dus niet ondenkbaar dat er een secundaire markt zal komen van ‘pensioengerechtigde’ voertuigbatterijen die dienst doen als thuisbatterijen.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.