Alles over energie in Brussel. Een initiatief van Sibelga
nl menu
Logo energids

Wat is vehicle-to-grid of V2G?

Laatst bijgewerkt op 16 september 2019

Wat als je een elektrische wagen niet enkel kon gebruiken als vervoermiddel, maar ook om elektriciteit op te slaan? Dat is zowat het idee achter vehicle-to-grid, afgekort ook wel V2G genoemd.

In het Engels betekent vehicle-to-grid: ‘van het voertuig naar het net’. Een technisch concept dat de batterijen van geparkeerde elektrische voertuigen flexibel aanwendt in beide richtingen om:

  1. overtollig geproduceerde elektriciteit op te vangen en op te slaan op het net
  2. een stroomreserve aan te leggen die in geval van nood het grote netwerk of een thuisnetwerk van energie voorziet.

Wat is het belang van vehicle-to-grid?

Het elektriciteitsnet moet altijd in evenwicht blijven. Zo niet dreigt er een black-out. Door de komst van hernieuwbare energiebronnen met sterk schommelende productieniveaus, is het in stand houden van dit evenwicht steeds complexer geworden.

V2G is dus een van de vele oplossingen die het mogelijk maakt om maximaal te profiteren van de geproduceerde hernieuwbare elektriciteit en de schommelingen op het elektriciteitsnet beter te beheren.

Heeft vehicle-to-grid potentieel in België?

In 2040 zullen er alleen al in België 900 000 tot 2,5 miljoen elektrische voertuigen rondrijden. Dit blijkt uit een studie van Elia, de beheerder van het transmissienet voor elektriciteit

Het is echter algemeen geweten dat voertuigen – of het nu gaat om elektrische of gewone - veel langer geparkeerd staan dan ze rijden. Zo zouden er dus honderdduizenden elektrische voertuigen zijn die gedurende een uur of een nacht geparkeerd staan.

Samen vormen deze e-cars, aangesloten op een laadpaal en met volle batterij, dus een enorme elektriciteitsreserve. Het potentieel van de zogenaamde ‘opslag op wielen’ is dan ook niet uit de lucht gegrepen.

Wereldwijd zijn tal van projecten ter studie, waaronder ook enkele zeer dicht bij ons, namelijk in Amsterdam. Wel zal het nog enkele jaren duren voordat deze technologie op punt staat en ook effectief gebruikt kan worden.

Goed idee, maar niet zonder slimme technologieën

Een vehicle-to-grid kan pas correct functioneren, als het rekening houdt met:

  • de noden van de autobestuurder: ‘s ochtends moet die kunnen rekenen op voldoende autonomie van de batterij om bijvoorbeeld naar het werk te gaan
  • momenten waarop te veel hernieuwbare elektriciteit wordt geproduceerd: in de zomer op de middag is er veel zonne-energie. Bij aanhoudende wind, vooral in de winter, en ‘s nachts is er veel windenergie
  • momenten waarop de vraag naar elektriciteit piekt: in België ‘s ochtends rond 8.30 u. en ‘s avonds van 18 tot ongeveer 19 u.
  • de elektriciteitsprijzen: in plaats van een gezin dure elektriciteit te laten verbruiken ‘s ochtends of ‘s avonds op momenten dat de vraag piekt, zou de batterij van de wagen ook de woning van goedkope energie kunnen voorzien.
Dit alles veronderstelt wel ‘smart charging’ of slim opladen, een concept dat een aanvulling is op V2G. Het is gebaseerd op het gebruik van slimme meters, een slim netwerk, maar ook van slimme laadpalen. Deze technologieën zouden namelijk een automatisering van het prioriteitenbeheer toelaten.

Tweede leven voor batterijen van elektrische voertuigen

Batterijen van elektrische voertuigen zullen worden toegevoegd aan het park van thuisbatterijen dat gelijklopend wordt ontwikkeld.

Een voertuigbatterij verliest namelijk geleidelijk haar vermogen. Na enkele jaren volstaat dit vermogen niet meer om de wagen genoeg autonomie te bieden. Wel presteert de batterij nog altijd voldoende om een gebouw van stroom te voorzien.

Het is dus niet ondenkbaar dat er een secundaire markt zal komen van ‘pensioengerechtigde’ voertuigbatterijen die dienst doen als thuisbatterijen.

Mis onze nieuwe tips niet

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Vond u dit artikel nuttig?
Hoe kan dit artikel beter volgens u?

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Tips om energie te besparen!

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.