Als u vermoedt dat een meterstand op uw jaarafrekening fout is, al dan niet in uw voordeel, neem dan contact op met uw energieleverancier. Die laat alles controleren en voert eventueel de nodige rechtzettingen uit.
Uw meterstanden worden door Sibelga gevalideerd en doorgespeeld aan uw energieleverancier. U vindt ze terug op de jaarafrekening.
Denkt u dat een meterstand niet klopt, neem dan contact op met uw energieleverancier. Uw meterstand controleren is niet alleen nuttig, maar voortaan ook verplicht. Sinds 23/5/2014 vermeldt het Technisch reglement voor het beheer van het elektriciteitsdistributienet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest namelijk dat "elke gebruiker geacht wordt zijn meetgegevens na te gaan".
Indien u een onregelmatigheid vaststelt, kan uw energieleverancier aan Sibelga vragen om de meterstand opnieuw te controleren en eventueel te corrigeren. Ook als een fout in uw voordeel is en uw energiefactuur aanzienlijk lager uitvalt dan normaal, verwittigt u best meteen uw energieleverancier. Zo voorkomt u een onaangename verrassing na de volgende meteropname.
In twee gevallen kan u bij uw energieleverancier een eis tot schadevergoeding indienen:
Twee Brusselse ordonnanties bepalen nauwkeurig de voorwaarden, termijnen en bedragen van een dergelijke schadevergoeding. Raadpleeg ze om te achterhalen of u er recht op hebt:
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.