De levensduur van de batterijen wordt berekend in laadcycli. Dat is het aantal volledige laadbeurten (van 0 tot 100%) voordat hun efficiëntie geleidelijk afneemt, tot ze helemaal niet meer werken.
Theoretisch kan de batterij van een elektrische fiets honderden laadcycli ondergaan. Hoeveel precies? Dat hangt af van het type batterij. Maar de manier waarop u voor uw batterij zorgt, heeft ook invloed op haar levensduur. Over het algemeen wordt een batterij van een elektrische fiets, bij regelmatig gebruik, na 3 à 5 jaar minder performant.
De levensduur wordt voornamelijk bepaald door het type accu. De bekendste die gebruikt worden bij elektrische fietsen zijn:
Let op! Deze levensduur is gebaseerd op schattingen van de fabrikanten en dus louter indicatief. Ze kan variëren naargelang de productiekwaliteit van de batterij. Een lithiumbatterij van slechte kwaliteit kan minder lang meegaan dan een goede nikkelbatterij. |
Ga dus zeker na bij de verkoper of u wel degelijk over een garantie van minstens 2 jaar beschikt, zoals wettelijk bepaald. Houd ook de 'gezondheid' van uw batterij in het oog: als u merkt dat ze al na een paar maanden sneller ontlaadt, dan is er wellicht een productiefout.
Het maximumaantal laadcycli dat fabrikanten opgeven, is de hoeveelheid laadbeurten die een batterij theoretisch kan ondergaan zonder al te veel efficiëntieverlies.
Na het opgegeven aantal laadcycli verminderen haar prestaties en gaat ze minder lang mee. Oordeel zelf aan de hand van uw gebruik of een vervanging al dan niet nodig is.
Dit fenomeen noemen we 'zelfontlading'. De energie die de batterij heeft opgeslagen, ontsnapt immers geleidelijk. Als ze gedurende een lange periode ontladen blijft, dan kan ze onherstelbare schade oplopen door chemische processen binnenin.
Raadpleeg de handleiding om te weten wat u moet doen als u van plan bent om de batterij gedurende een bepaalde tijd niet te gebruiken. De aanbevelingen hangen af van het type batterij.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.