Al lang klant bij een bepaalde leverancier, maar elders goedkoper gezien? Te snel een contract met een vertegenwoordiger getekend en dat zou u nu graag annuleren? Bent u zojuist van leverancier veranderd, maar wilt u opnieuw veranderen? Het kan allemaal! Aarzel dus niet om uw rechten als consument te gebruiken.
Ja, u kan op elk moment van leverancier veranderen!
U hebt geen termijnverplichting, uw energievoorziening wordt niet onderbroken en u hoeft geen kosten te betalen voor deze verandering!
Enige voorwaarde is dat u zich houdt aan een opzegtermijn van:
-
2 maanden (indien u eerder al eens van leverancier bent veranderd)
-
1 maand (als u nog klant bent bij de standaardleverancier)
Opgelet, u heeft geen enkele verplichting om gas en elektriciteit bij dezelfde leverancier af te nemen. Indien gewenst, kunt u aparte contracten tekenen voor elke energiesoort.
Ontdek hier hoe u van leverancier kunt veranderen en waarom dat misschien een goed idee is.
Ja, u kan een te snel getekend energiecontract annuleren!
Gezwicht voor een opdringerige vertegenwoordiger en hebt u daar nu spijt van? U kunt uw contract snel annuleren: telefonisch, online, tijdens het bezoek van een commercieel vertegenwoordiger of in een verkooppunt van de energieleverancier. Aan u de keuze. Maar aan welke termijnen moet u zich houden?
-
Bent u telefonisch of online een contract aangegaan?
Dan hebt u 7 dagen de tijd, te rekenen vanaf het moment dat u de bevestiging van het contract ontvangt (per post of e-mail), om uw annuleringsverzoek op te sturen (per brief of e-mail).
-
Hebt u een contract getekend via een huis-aan-huis-verkoper?
Dan hebt u 14 dagen de tijd om te annuleren.
Maar ook ...
Sinds 1 april 2018 zijn energieleveranciers wettelijk verplicht zich te houden aan een aangescherpte gedragscode.
-
Bij de verkoop van een contract (tenzij dit telefonisch gebeurt) moeten ze u op papier een gepersonaliseerde prijssimulatie voorleggen.
-
Verkoopt uw energieleverancier u bijkomende diensten (bijvoorbeeld het onderhoud van uw ketel), dan moet uw contract duidelijk vermelden wat er gebeurt wanneer u het contract beëindigt.
-
Uw energieleverancier moet u melden dat er onafhankelijke vergelijkers bestaan (zoals BruSim en CREG Scan).
-
Uw leverancier moet u ten laatste 3 dagen na de facturatiedatum uw factuur toesturen om u zoveel mogelijk tijd te geven om deze te betalen.
-
Vanaf 1 september 2018 geldt voor elk contract van meer dan een jaar dat, indien u het eerste jaar een forfaitair bedrag betaalt, dit bedrag de volgende jaren moet worden verlaagd.