Alles over energie in Brussel. Een initiatief van Sibelga
nl menu
Logo energids

Wat zijn mijn rechten tegenover een energieleverancier?

Al lang klant bij een bepaalde leverancier, maar elders goedkoper gezien? Te snel een contract met een vertegenwoordiger getekend en dat zou u nu graag annuleren? Bent u zojuist van leverancier veranderd, maar wilt u opnieuw veranderen? Het kan allemaal! Aarzel dus niet om uw rechten als consument te gebruiken.

Ja, u kan op elk moment van leverancier veranderen!

U hebt geen termijnverplichting, uw energievoorziening wordt niet onderbroken en u hoeft geen kosten te betalen voor deze verandering!

Enige voorwaarde is dat u zich houdt aan een opzegtermijn van:

  • 2 maanden (indien u eerder al eens van leverancier bent veranderd)
  • 1 maand (als u nog klant bent bij de standaardleverancier)
Opgelet, u heeft geen enkele verplichting om gas en elektriciteit bij dezelfde leverancier af te nemen. Indien gewenst, kunt u aparte contracten tekenen voor elke energiesoort.

Ontdek hier hoe u van leverancier kunt veranderen en waarom dat misschien een goed idee is.

Ja, u kan een te snel getekend energiecontract annuleren!

Gezwicht voor een opdringerige vertegenwoordiger en hebt u daar nu spijt van? U kunt uw contract snel annuleren: telefonisch, online, tijdens het bezoek van een commercieel vertegenwoordiger of in een verkooppunt van de energieleverancier. Aan u de keuze. Maar aan welke termijnen moet u zich houden?

  • Bent u telefonisch of online een contract aangegaan?
    Dan hebt u 7 dagen de tijd, te rekenen vanaf het moment dat u de bevestiging van het contract ontvangt (per post of e-mail), om uw annuleringsverzoek op te sturen (per brief of e-mail).
  • Hebt u een contract getekend via een huis-aan-huis-verkoper?
    Dan hebt u 14 dagen de tijd om te annuleren.

Maar ook ...

Sinds 1 april 2018 zijn energieleveranciers wettelijk verplicht zich te houden aan een aangescherpte gedragscode.

  • Bij de verkoop van een contract (tenzij dit telefonisch gebeurt) moeten ze u op papier een gepersonaliseerde prijssimulatie voorleggen.
  • Verkoopt uw energieleverancier u bijkomende diensten (bijvoorbeeld het onderhoud van uw ketel), dan moet uw contract duidelijk vermelden wat er gebeurt wanneer u het contract beëindigt.
  • Uw energieleverancier moet u melden dat er onafhankelijke vergelijkers bestaan (zoals BruSim en CREG Scan).
  • Uw leverancier moet u ten laatste 3 dagen na de facturatiedatum uw factuur toesturen om u zoveel mogelijk tijd te geven om deze te betalen.
  • Vanaf 1 september 2018 geldt voor elk contract van meer dan een jaar dat, indien u het eerste jaar een forfaitair bedrag betaalt, dit bedrag de volgende jaren moet worden verlaagd.

Mis onze nieuwe tips niet

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Vond u dit artikel nuttig?
Hoe kan dit artikel beter volgens u?

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Tips om energie te besparen!

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.