Jarenlang stond België bekend als het land waar alle snelwegen 's nachts in het licht baadden. Dat is niet langer het geval. Daar zijn drie goede redenen voor:
In België zijn de gewesten bevoegd voor het beheer en het onderhoud van de snelwegen op hun grondgebied. Alles samen gaat het om ruim 1763 km: 883 km in het Vlaams Gewest, 869 km in het Waals Gewest en 11,3 km in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Op Nederland na heeft ons land het dichtste snelwegennet ter wereld.
De verlichting ervan is duur, kost heel veel energie en veroorzaakt lichthinder. Om de kosten te drukken, energie te besparen en de lichthinder te beperken, worden sommige snelwegen op sommige plaatsen niet langer de hele nacht verlicht. De aanpak verschilt van gewest tot gewest.
Niet langer alle snelwegen de hele nacht verlichten, zorgt uiteraard ook voor een aanzienlijke energiebesparing. Dat is goed voor het milieu en helpt ons land om zijn internationale klimaatafspraken na te leven. Dat meteen ook de lichtverontreiniging afneemt, is niet alleen goed nieuws voor amateurastronomen, maar ook voor de natuur. Lichthinder ontregelt de biologische klok van dieren en planten en bedreigt de gezondheid van heel wat soorten, inclusief de mens.
Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid komt de veiligheid hierdoor niet in het gedrang. Integendeel: verlichte snelwegen geven een vals veiligheidsgevoel, waardoor automobilisten vaak minder voorzichtig en defensief rijden.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.