Alles over energie in Brussel. Een initiatief van Sibelga
nl menu
Logo energids

Waarom worden sommige snelwegen niet meer verlicht?

Jarenlang stond België bekend als het land waar alle snelwegen 's nachts in het licht baadden. Dat is niet langer het geval. Daar zijn drie goede redenen voor:

  • Geld besparen.
    Snelwegen verlichten is duur. Door minder te verlichten, realiseert de overheid een aanzienlijke besparing.
  • Energie besparen.
    Hoe minder energie we verbruiken, hoe beter voor het leefmilieu en het klimaat.
  • Lichtverontreiniging beperken.
    Lichthinder tast de gezondheid van mensen, dieren en planten aan.

Aanpak verschilt van gewest tot gewest.

In België zijn de gewesten bevoegd voor het beheer en het onderhoud van de snelwegen op hun grondgebied. Alles samen gaat het om ruim 1763 km: 883 km in het Vlaams Gewest, 869 km in het Waals Gewest en 11,3 km in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Op Nederland na heeft ons land het dichtste snelwegennet ter wereld.

De verlichting ervan is duur, kost heel veel energie en veroorzaakt lichthinder. Om de kosten te drukken, energie te besparen en de lichthinder te beperken, worden sommige snelwegen op sommige plaatsen niet langer de hele nacht verlicht. De aanpak verschilt van gewest tot gewest.

  • Op de 11,3 km snelwegen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het dag en nacht behoorlijk druk. Bovendien is de afstand tussen de verschillende op- en afritten erg klein. De verlichting blijft hier dan ook de hele nacht branden.
  • In het Waals Gewest worden de lichten op de meeste plaatsen tussen 0.30 en 5.30 uur gedoofd. Op sommige plaatsen brandt slechts 1 op 2 lampen.
  • Sinds 15 juli 2011 geldt in het Vlaams Gewest een nieuwe regeling. Ruim de helft van de snelwegen wordt gewoon niet langer verlicht of alleen bij extreme weersomstandigheden, werkzaamheden, ongevallen of files. Alleen waar de verkeersveiligheid dat vereist, zoals op de Ring om Brussel of aan de op- en afritten, blijft de verlichting de hele nacht branden. De regeling zou goed zijn voor een besparing van 2 miljoen euro per jaar.

Niet langer alle snelwegen de hele nacht verlichten, zorgt uiteraard ook voor een aanzienlijke energiebesparing. Dat is goed voor het milieu en helpt ons land om zijn internationale klimaatafspraken na te leven. Dat meteen ook de lichtverontreiniging afneemt, is niet alleen goed nieuws voor amateurastronomen, maar ook voor de natuur. Lichthinder ontregelt de biologische klok van dieren en planten en bedreigt de gezondheid van heel wat soorten, inclusief de mens.

Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid komt de veiligheid hierdoor niet in het gedrang. Integendeel: verlichte snelwegen geven een vals veiligheidsgevoel, waardoor automobilisten vaak minder voorzichtig en defensief rijden.

Mis onze nieuwe tips niet

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Vond u dit artikel nuttig?
Hoe kan dit artikel beter volgens u?

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Tips om energie te besparen!

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.