Hebt u geen elektriciteit en gas in uw nieuwe woonst omdat de meters zijn afgesloten?
Om uw meters te laten openen moet u 2 stappen ondernemen:
Soms zijn de meters in uw nieuwe woning gesloten. Ofwel omdat het nieuwe meters zijn, ofwel omdat ze om een bepaalde reden afgesloten zijn. In beide gevallen is het openen van de meters voorbehouden aan Sibelga.
Als aan deze voorwaarden –contract en keuringscertificaat – voldaan is, kan u voor een afspraak bellen met het klantenonthaal van Sibelga op nummer 02 549 41 00. Hou je EAN-codes alvast bij de hand. De dag vóór het bezoek van de technicus kan u bellen naar 0800 944 99 om het tijdstip (een marge van 2 uur) van het bezoek te kennen.
Het openen van de meter kost 114,95 euro (tarief 2021 - incl. 21% btw). Sibelga factureert deze kost aan uw leverancier, die dit doorrekent via uw factuur.
Er moet een volwassene met identiteitskaart aanwezig zijn, en de technicus moet toegang hebben tot de meters én de woonst. Zo kan hij, indien nodig, controleren of de energietoevoer goed verloopt,bijvoorbeeld door het testen van uw gasfornuis.
Als Sibelga niet langsgekomen is, laat u de verzegeling van de meters altijd intact en verbruik geen energie buiten het kader van een leveringscontract. Beide kunnen u duur te staan komen. Bij onwettig gebruik zal Sibelga het verbruik factureren tegen een tarief dat hoger ligt dan de marktprijs. Op het verbreken van de zegels staat bovendien een boete, en u loopt het risico dat Sibelga de meters sluit.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.