Alles over energie in Brussel. Een initiatief van Sibelga
nl menu
Logo energids

Met wie heb ik te maken op de energiemarkt?

Op de geliberaliseerde energiemarkt, d.w.z. waar de concurrentie speelt, hebt u te maken met twee spelers: 

  • uw leverancier: het door u gekozen bedrijf waar u energie aankoopt. Het is aan dit bedrijf, waarmee u een contract hebt gesloten, dat u uw facturen betaalt.
  • uw distributienetbeheerder (DNB). Deze onderneming brengt de energie tot bij u thuis en voert bijv. werkzaamheden aan uw meters uit. Voor deze onderneming betaalt u een distributiekost (gas en/of elektriciteit), verrekend in uw factuur. 

Een geliberaliseerde maar tegelijk complexere markt

Vroeger kon u uw energieleverancier, uw energiecontract of het type 'product' niet kiezen. Vandaag hebt u de keuze uit verschillende contracten, verschillende tariefformules en verschillende – al dan niet groene – energiebronnen bij een groot aantal leveranciers.

Het spreekt echter voor zich dat die leveranciers niet allemaal hun eigen elektriciteitskabels en gasleidingen kunnen plaatsen. Deze kabel- en leidingnetten worden georganiseerd, aangelegd en onderhouden door de distributienetbeheerder (DNB). Dit is een onafhankelijk bedrijf waarop regulators toezicht houden en dat commercieel neutraal is t.a.v. de energieleveranciers. Het is zijn opdracht om gas en elektriciteit tot bij u thuis te brengen en de verbruiksgegevens te beheren. Zijn diensten worden aan alle energieleveranciers tegen hetzelfde tarief gefactureerd. De leveranciers berekenen die kosten dan aan u door op uw energiefactuur.

Er zijn heel wat DNB's in België. Elk van hen heeft het netmonopolie voor een bepaald gebied. In Brussel is deze DNB Sibelga. Vóór de liberalisering beheerde Sibelga de netten en verkocht het ook energie. De verkoop van energie is nu het werkdomein van de commerciële leveranciers terwijl Sibelga alleen nog de distributienetten beheert. Daarnaast heeft Sibelga ook heel wat openbaredienstverplichtingen, zoals de verlichting van gemeentelijke wegen.

Wanneer moet u contact opnemen met een leverancier? En wanneer met Sibelga?

Neem contact op met een leverancier:

  • om een offerte te krijgen
  • om een contract te sluiten
  • bij problemen met uw factuur
  • voor een afbetalingsplan

Neem contact op met Sibelga (02 549 41 00):

  • om een meter te openen of te sluiten
  • voor werkzaamheden aan uw meter
  • voor werkzaamheden aan uw aansluiting
  • voor informatie over een plaats in uw buurt waar Sibelga aan het werk is
  • met vragen over uw meterstanden
  • om een defect aan de straatverlichting te melden

Mis onze nieuwe tips niet

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Vond u dit artikel nuttig?
Hoe kan dit artikel beter volgens u?

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Tips om energie te besparen!

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.