Alles over energie in Brussel. Een initiatief van Sibelga
nl menu
Logo energids

Hoe lang gaat de batterij van mijn elektrische fiets mee?

Laatst bijgewerkt op 26 juni 2017

De levensduur van de batterijen wordt berekend in laadcycli. Dat is het aantal volledige laadbeurten (van 0 tot 100%) voordat hun efficiëntie geleidelijk afneemt, tot ze helemaal niet meer werken.

Theoretisch kan de batterij van een elektrische fiets honderden laadcycli ondergaan. Hoeveel precies? Dat hangt af van het type batterij. Maar de manier waarop u voor uw batterij zorgt, heeft ook invloed op haar levensduur. Over het algemeen wordt een batterij van een elektrische fiets, bij regelmatig gebruik, na 3 à 5 jaar minder performant.

Elk type batterij zijn eigen levensduur

De levensduur wordt voornamelijk bepaald door het type accu. De bekendste die gebruikt worden bij elektrische fietsen zijn:

  • lithiumbatterijen: deze komen steeds vaker en kunnen tot 1000 laadcycli aan, of zelfs meer voor de recentste modellen met lithium/ijzer/fosfaat
  • nikkelbatterijen: reken op zo'n 500 laadcycli
  • loodbatterijen (van elektrische fietsen van de eerste generatie): kunnen ongeveer 300 cycli aan

Let op! Deze levensduur is gebaseerd op schattingen van de fabrikanten en dus louter indicatief. Ze kan variëren naargelang de productiekwaliteit van de batterij. Een lithiumbatterij van slechte kwaliteit kan minder lang meegaan dan een goede nikkelbatterij. 

Ga dus zeker na bij de verkoper of u wel degelijk over een garantie van minstens 2 jaar beschikt, zoals wettelijk bepaald. Houd ook de 'gezondheid' van uw batterij in het oog: als u merkt dat ze al na een paar maanden sneller ontlaadt, dan is er wellicht een productiefout.

Wat als de batterij haar maximumaantal laadcycli bereikt?

Het maximumaantal laadcycli dat fabrikanten opgeven, is de hoeveelheid laadbeurten die een batterij theoretisch kan ondergaan zonder al te veel efficiëntieverlies.

Na het opgegeven aantal laadcycli verminderen haar prestaties en gaat ze minder lang mee. Oordeel zelf aan de hand van uw gebruik of een vervanging al dan niet nodig is.

Batterij verslijt, zelfs als ze niet wordt gebruikt!

Dit fenomeen noemen we 'zelfontlading'. De energie die de batterij heeft opgeslagen, ontsnapt immers geleidelijk. Als ze gedurende een lange periode ontladen blijft, dan kan ze onherstelbare schade oplopen door chemische processen binnenin.

Raadpleeg de handleiding om te weten wat u moet doen als u van plan bent om de batterij gedurende een bepaalde tijd niet te gebruiken. De aanbevelingen hangen af van het type batterij.

Zo gaat uw batterij langer mee

Opladen 

  • Gebruik altijd de oplader en adapter die bij de batterij is geleverd. Die voorkomt te ver opladen en beschermt de batterij tegen beschadigingen door kortsluiting.
  • Laat de batterij afkoelen voor u ze oplaadt. En gebruik ze ook niet meteen na het opladen. 
  • Wacht niet tot de batterij volledig ontladen is om ze op te laden, maar laad ze wel het best volledig op.
  • Laad de accu regelmatig op ook als u de fiets gedurende lange tijd niet gebruikt. 
  • Haal altijd de oplader uit de batterij en van het stroomnet na het laden.

Bewaren

  • Bewaar de batterij op een koele en droge plaats (liefst tussen 0° en 20°C). 
  • Vermijd te hoge opwarming en bewaar de batterij niet in de buurt van warmtebronnen.

Reinigen

  • Water en elektriciteit zijn geen goede match! Verwijder dus de accu wanneer u uw fiets poetst.
  • Reinig een batterij nooit met een hogedrukreiniger (ook uw fiets trouwens best niet).
  • De stekkerpolen af en toe schoonmaken met een droge doek en licht invetten volstaat meestal.

Mis onze nieuwe tips niet

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijk praktische energieweetjes.

Vond u dit artikel nuttig?
Hoe kan dit artikel beter volgens u?
Tips om energie te besparen!