Alles over energie in Brussel. Een initiatief van Sibelga
nl menu
Logo energids

De meters in mijn nieuwe woonst zijn gesloten. Wat moet ik doen om energie te krijgen?

Hebt u geen elektriciteit en gas in uw nieuwe woonst omdat de meters zijn afgesloten?

Om uw meters te laten openen moet u 2 stappen ondernemen: 

  • U moet een contract hebben met een energieleverancier. Als dit nog niet het geval is, draagt u uw huidige contract over naar uw nieuwe adres, onderhandelt u een nieuw contract met uw huidige leverancier of sluit u een nieuw contract af met een andere leverancier. In alle gevallen moet u uw leverancier de EAN-code(s) van uw nieuwe woonst meedelen. Die kan u krijgen via de vorige bewoner of eigenaar of via Sibelga.
  • Na ondertekening van uw contract, kan u met Sibelga een afspraak maken voor het openen van de meters. Bel 02 549 41 00 met de EAN-codes bij de hand. 

Alleen Sibelga mag de elektriciteits- en gasmeters openen

Soms zijn de meters in uw nieuwe woning gesloten. Ofwel omdat het nieuwe meters zijn, ofwel omdat ze om een bepaalde reden afgesloten zijn. In beide gevallen is het openen van de meters voorbehouden aan Sibelga.

  • Om uw meters te laten openen moet u over een geldig contract met een energieleverancier beschikken. Bij de ondertekening van uw contract deelt u de leverancier de EAN-code(s) van uw nieuwe woonst mee. U kan ten vroegste 48 uur na de ondertekening van uw contract een afspraak maken met Sibelga.
  • Zijn het nieuwe meters die geopend moeten worden of vereisten grote werken de sluiting van de meters? In deze twee gevallen moet u beschikken over een keuringscertificaat van de binneninstallatie. Voor elektriciteit moet die keuring door een controleorganisme gebeuren. Voor gas kan dit eveneens via een controleorganisme, tenzij uw gasinstallatie geplaatst is door een erkend Cerga-installateur.

Als aan deze voorwaarden –contract en keuringscertificaat – voldaan is, kan u voor een afspraak bellen met het klantenonthaal van Sibelga op nummer 02 549 41 00. Hou je EAN-codes alvast bij de hand. De dag vóór het bezoek van de technicus kan u bellen naar 0800 944 99 om het tijdstip (een marge van 2 uur) van het bezoek te kennen.

Hoeveel kost dit?

Het openen van de meter kost 114,95 euro (tarief 2021 - incl. 21% btw).  Sibelga factureert deze kost aan uw leverancier, die dit doorrekent via uw factuur. 

Er moet een volwassene met identiteitskaart aanwezig zijn, en de technicus moet toegang hebben tot de meters én de woonst. Zo kan hij, indien nodig, controleren of de energietoevoer goed verloopt,bijvoorbeeld door het testen van uw gasfornuis.

Een gouden tip...

Als Sibelga niet langsgekomen is, laat u de verzegeling van de meters altijd intact en verbruik geen energie buiten het kader van een leveringscontract. Beide kunnen u duur te staan komen. Bij onwettig gebruik zal Sibelga het verbruik factureren tegen een tarief dat hoger ligt dan de marktprijs. Op het verbreken van de zegels staat bovendien een boete, en u loopt het risico dat Sibelga de meters sluit.

Mis onze nieuwe tips niet

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Meer over dit onderwerp in deze dossiers

Vond u dit artikel nuttig?
Hoe kan dit artikel beter volgens u?

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Tips om energie te besparen!

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.