Alles over energie in Brussel. Een initiatief van Sibelga
nl menu
Logo energids

Moet ik betalen voor een interventie van Sibelga bij een elektriciteitsstoring of gasreuk?

Bij een elektriciteitsstoring is het belangrijk om eerst goed de oorzaak van het probleem vast te stellen.

  • Als het interventieteam bij aankomst constateert dat het defect te wijten is aan het distributienetwerk, voert Sibelga meteen gratis de herstelling uit.
  • Als echter blijkt dat de stroomonderbreking te wijten is aan uw binneninstallatie, draait u zelf op voor de kosten van de overbodige verplaatsing.

Neemt u een gasreuk waar? Neem dan geen enkel risico en bel Sibelga op het nummer 0800 19 400. Sibelga stuurt onmiddellijk een team ter plaatse om de omgeving te beveiligen. Deze interventie is altijd gratis.

Oorzaak bepaalt wie betaalt

Ondervindt u een elektriciteitspanne?

Dan moet u eerst goed nagaan waar de onderbreking zich voordoet: alleen in uw woning of ook in andere gebouwen. Als u er zeker van bent dat het defect te wijten is aan het distributienetwerk, kan u contact opnemen met Sibelga. Uw netbeheerder stuurt meteen een interventieteam ter plaatse om gratis het probleem op te lossen.

Als echter blijkt dat de oorzaak van het probleem aan uw binneninstallatie ligt, dan wacht u een dubbele teleurstelling:

  1. De technici mogen geen werken uitvoeren aan u binneninstallatie en u blijft in het donker of de koude zitten. U moet dus contact opnemen met een elektricien.
  2. Sibelga factureert ten volle de kost van de overbodige verplaatsing.

Wat bij gasreuk?

Bij een oproep voor een gasreuk (op nummer 0800 19 400), stuurt Sibelga meteen een interventieteam ter plaatse. Er zijn verschillende scenario’s mogelijk:

  • De reuk is niet te wijten aan aardgas, dan moet u niets betalen.
  • De gasreuk komt van een lek in de installatie(s) van het distributienet: Sibelga voert meteen gratis de herstelling uit.
  • De reuk duidt op een gaslek in de binneninstallatie: als veiligheidsmaatregel wordt uw meter afgesloten. Voor de reparatie moet u contact opnemen met een vakman die u zelf moet betalen. Vervolgens kan u een afspraak maken met Sibelga om uw meter te laten heropenen. 

Mis onze nieuwe tips niet

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg maandelijks praktische energieweetjes.

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Meer over dit onderwerp in deze dossiers

Vond u dit artikel nuttig?
Hoe kan dit artikel beter volgens u?

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.

Tips om energie te besparen!

Wij gebruiken je e-mailadres enkel voor onze nieuwsbrief. Beloofd! Lees er alles over in ons privacybeleid.